آزمون پذیرش Covariate درجه آزادی مقدار F سطح معناداری ۴۹۱٫۲۵ ۲ ۲۲۵٫۸۶ ۰۰۰۱/۰
آزمون آزمون پذیرش به ما نشان میدهد که آیا متغیر آزمایشی به کار گرفته شده در این پژوهش (آموزش
به شیوه قصه گویی) اثر گذار بوده است یا خیر؟ با توجه به آزمون فوق، چون سطح معناداری در این آزمون برابر با ۰۰۰۱/۰ میباشد و از ۰۵/۰ کوچکتر است پس می توان چنین استنباط نمود که: متغیری که در این پژوهش به صورت آزمایشی به کار گرفته شده است (آموزش به شیوه قصه گویی) اثر گذار بوده و باعث افزایش تشابهات دانش آموزان میگردد.به طور کلی با توجه به آزمون های تعقیبی (لاندای ویلکز و آزمون آزمون پذیرش) می توان گفت که: آموزش به شیوه قصه گویی بر گنجینه لغات دانش آموزان مؤثر بوده و فرضیه فوق تأیید می شود. نمودار گرافیکی زیر و نقاط در دو سر خطوط ترسیم شده در آن میانگین های حاشیه ای برآورد شده متغیر گنجینه لغات گروههای کنترل و آزمایش در پیش آزمون و پس آزمون را نمایش میدهد.
جدول آمار استنباطی شماره ۴-۳-۷ : :
آزمون تحلیل کوورایانس برای بررسی فرضیه فرعی شماره ۴-۱:
” آموزش به شیوه قصه گویی، بر اطلاعات کودکان پیش دبستانی تأثیر دارد”
جدول آمار توصیفی
آزمون ها گروه ها تعداد میانگین انحراف معیار پیش آزمون گروه کنترل ۱۵ ۸٫۴۰ ۲٫۱۶ گروه آزمایش ۱۵ ۸٫۸۷ ۳٫۶۰ پس آزمون گروه کنترل ۱۵ ۸٫۳۳ ۳٫۰۳ گروه آزمایش ۱۵ ۱۷٫۰۱ ۳٫۸۰
جدول آزمون ام باکس Box’s M
مقدار آزمون ۷٫۴۵ مقدار F ۲٫۲۳ درجه آزادی اول ۲ درجه آزادی دوم ۱۴ سطح معناداری ۰٫۴۳
با توجه به اینکه سطح معناداری در آزمون ام باکس باید از ۰۵/۰ بزرگتر باشد، در این آزمون نیز بزرگتر از ۰۵/۰ و برابر با ۴۳/۰ گزارش شده است که نشان میدهد پیش شرط آزمون یعنی برابری کوواریانس ها برقرار است.با توجه به مقادیر به دست آمده در جدول آمار توصیفی فوق در این آزمون میانگین نمرات پیش آزمون متغیر اطلاعات در گروههای کنترل و آزمایش به ترتیب برابر با ۸٫۴۰ و ۸٫۸۷ میباشد که این میانگین ها در پس آزمون گروههای کنترل و آزمایش به ترتیب برابر با ۸٫۳۳ و ۱۷٫۰۱ گزارش شده اند که دارای تفاوت قابل توجهی بوده و شاهد کاهش میانگین در پس آزمون گروه آزمایش می باشیم.
آزمون لاندای ویلکز Wilk’s Lambda
مقدار آزمون مقدار F سطح معناداری ۱۲/۰ ۲۰۳٫۴۵ ۰۰۰۱/۰
هرچه مقدار آزمون لاندای ویلکز به صفر نزدیکتر باشد نشان میدهد که میانگین ها دارای تفاوت بیشتری با یکدیگر میباشند و هرچه به ۱ نزدیکتر باشد عدم تفاوت میانگین ها را گزارش میکند. در این آزمون مقدار آزمون لاندا برابر با ۱۲/۰ گزارش شده است که با صفر دارای فاصله بسیار اندکی میباشد و سطح معناداری نیز برابر با ۰۰۰۱/۰ میباشد که از ۰۵/۰ کوچکتر است و بیانگر آن است که: میانگین ها در پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معناداری با یکدیگر دارند.
آزمون اثرات درون آزمودنی ها
آزمون پذیرش Covariate درجه آزادی مقدار F سطح معناداری ۳۳۰٫۱۱ ۲ ۱۰۲٫۴۹ ۰۰۰۱/۰
آزمون آزمون پذیرش به ما نشان میدهد که آیا متغیر آزمایشی به کار گرفته شده در این پژوهش (آموزش به شیوه قصه گویی) اثر گذار بوده است یا خیر؟ با توجه به آزمون فوق، چون سطح معناداری در این آزمون
برابر با ۰۰۰۱/۰ میباشد و از ۰۵/۰ کوچکتر است پس می توان چنین استنباط نمود که: متغیری که در این
پژوهش به صورت آزمایشی به کار گرفته شده است (آموزش به شیوه قصه گویی) اثر گذار بوده و باعث افزایش اطلاعات دانش آموزان میگردد.به طور کلی با توجه به آزمون های تعقیبی (لاندای ویلکز و آزمون آزمون پذیرش) می توان گفت که: آموزش به شیوه قصه گویی بر اطلاعات دانش آموزان مؤثر بوده و فرضیه فوق تأیید می شود.نمودار گرافیکی زیر و نقاط در دو سر خطوط ترسیم شده در آن میانگین های حاشیه ای برآورد شده متغیر اطلاعات گروههای کنترل و آزمایش در پیش آزمون و پس آزمون را نمایش میدهد.
جدول آمار استنباطی شماره ۴-۳-۸ :
آزمون تحلیل کوورایانس برای بررسی فرضیه فرعی شماره ۵-۱ :
” آموزش به شیوه قصه گویی، بر تشابهات کودکان پیش دبستانی تأثیر دارد”
جدول آمار توصیفی
آزمون ها گروه ها تعداد میانگین انحراف معیار پیش آزمون گروه کنترل ۱۵ ۸٫۲۳ ۲٫۱۹ گروه آزمایش ۱۵ ۸٫۵۴ ۲٫۲۰ پس آزمون گروه کنترل ۱۵ ۹٫۸۳ ۲٫۸۶ گروه آزمایش ۱۵ ۱۸٫۲۱ ۲٫۹۵
جدول آزمون ام باکس Box’s M
مقدار آزمون ۶٫۱۳ مقدار F ۳٫۰۹ درجه آزادی اول ۳ درجه آزادی دوم ۲۱ سطح معناداری ۰٫۲۶
با توجه به اینکه سطح معناداری در آزمون ام باکس باید از ۰۵/۰ بزرگتر باشد، در این آزمون نیز بزرگتر از
۰۵/۰ و برابر با ۲۶/۰ گزارش شده است که نشان میدهد پیش شرط آزمون یعنی برابری کوواریانس ها
برقرار است.با توجه به مقادیر به دست آمده در جدول آمار توصیفی فوق در این آزمون میانگین نمرات پیش آزمون متغیر تشابهات در گروههای کنترل و آزمایش به ترتیب برابر با ۸٫۲۳ و ۸٫۵۴ میباشد که این میانگین ها در پس آزمون گروههای کنترل و آزمایش به ترتیب برابر با ۹٫۸۳ و ۱۸٫۲۱ گزارش شده اند که دارای تفاوت قابل توجهی بوده و شاهد کاهش میانگین در پس آزمون گروه آزمایش می باشیم.
آزمون لاندای ویلکز Wilk’s Lambda
مقدار آزمون مقدار F سطح معناداری ۲۰/۰ ۱۰۸٫۶ ۰۰۰۱/۰
هرچه مقدار آزمون لاندای ویلکز به صفر نزدیکتر باشد نشان میدهد که میانگین ها دارای تفاوت بیشتری با یکدیگر میباشند و هرچه به ۱ نزدیکتر باشد عدم تفاوت میانگین ها را گزارش میکند. در این آزمون مقدار آزمون لاندا برابر با ۲۰/۰ گزارش شده است که با صفر دارای فاصله بسیار اندکی میباشد و سطح معناداری نیز برابر با ۰۰۰۱/۰ میباشد که از ۰۵/۰ کوچکتر است و بیانگر آن است که: میانگین ها در پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معناداری با یکدیگر دارند.
آزمون اثرات درون آزمودنی ها
آزمون پذیرش Covariate درجه آزادی مقدار F سطح معناداری ۲۱۰٫۳۲ ۳ ۹۰٫۴۲ ۰۰۰۱/۰
آزمون آزمون پذیرش به ما نشان میدهد که آیا متغیر آزمایشی به کار گرفته شده در این پژوهش (آموزش به شیوه قصه گویی) اثر گذار بوده است یا خیر؟
“