در سالهای اخیر زنجیره تامین به موضوعی جذاب برای محققین و مدیران تبدیل و بر برنامه ریزی در این زنجیره تاکید شده است. زنجیره تامین، شبکه ای از واحدهایی است که برای تولید و تحویل کالا و خدمات از تامین کننده یا تامین کنندگان شروع شده و به مشتری یا مشتریان ختم می شود (ربیعه، 1389، 2). در جامعه اطلاعاتی امروز اهمیت زنجیره تامین ارتباطات چندین برابر نیز شده است. ارتباطات مخابراتی در قرن حاضر، زیربنای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تلقی می شود. از همینرو است که امروزه میزان توسعه ملی هر کشور را با معیار توسعه ارتباطات مخابراتی درآن کشور ارزشیابی می کنند. هدف ارتباطات مخابراتی این است که در مناسبترین وضعیت اقتصادی، مسافرتهای زاید را حذف کند، مراجعات مردم را به سازمانهای دولتی تقلیل دهد و ضمن برقراری ارتباط همه جانبه موجب صرفه جویی در اوقات و هزینه های جامعه شود (پاشازاده، 1391، 45). از سوی دیگر امروزه ضرورت و اهمیت استفاده از شبکه های علمی و تحقیقاتی جهانی برای بسیاری از دانشپژوهان در اکثر رشته ها، قطعی و روشن است. آنچه کارایی و بهرهمندی از چنین شبکه هایی را به سرعت افزایش میدهد، توانایی روزافزون ارتباطات مخابراتی است که به یاری رایانه ها شتافته اند و آنها را به صورت ابزاری برای جستجو، جمع آوری، دستهبندی، تجزیه و تحلیل و انتقال حجم بالایی از اطلاعات درآورده است. در این راستا توجه به زنجیره تامین ارتباطات و ارزیابی عملکرد آن در هر کشور حائز اهمیت است. این پژوهش، در راستای اثربخشی بیشتر مدیریت زنجیره تامین از روش پویاییشناسی سیستم به همراه مدلسازی ریاضی سیستمهای پویا استفاده میكند. به عبارت دیگر در این پژوهش علاوه بر استفاده از روش پویایی شناسی سیستم به منظور شبیه سازی مدل، از مدلسازی ریاضی سیستمهای پویا نیز به منظور تعیین هویت سیستم و درك پایداری یا عدم پایداری سیستم بهره میگیرد.
2-1- شرح و بیان مسأله پژوهشی
شاخص مالی بسیار مهمی که پس از خصوصیسازی شرکت مخابرات ایران مطرح شده و توجه بسیاری از مدیران شرکت را به سمت خود جلب کرده است و شاید از مهمترین شاخص های چالش برانگیز باشد که هم اکنون در شرکت مخابرات ایران مطرح است شاخص میانگین درآمد هر مشتری است (ماهنامه ارتباطات، 1392). مقایسه شاخص متوسط درآمد هر مشتری در شرکت مخابرات ایران با اپراتورهای مشابه منطقه، شرکت مخابرات ایران را در رتبه آخر منطقه قرار میدهد. بررسی روند تغییرات درآمد هر مشتری در خدمات تلفن همراه و تلفن ثابت از سال 1384 تاکنون نیز این مسئله را تائید می کند.
مسئله دیگری که شرکت مخابرات ایران با آن مواجه است افزایش بهای تمام شده خدمات ارائه شده به مشتریان میباشد. این افزایش، هم به دلیل افزایش قیمت خرید تجهیزات موردنیاز در بخشهای مختلف و هم به دلیل افزایش هزینه های نصب و راهاندازی آن تجهیزات میباشد.
بنابراین شرکت مخابرات ایران با دو مسئله اساسی روبرو است:
1- افزایش در بهای تمام شده نهادهها در بخشهای مختلف زنجیره تامین خدمات (سرمایه گذاری در خدمات مختلف)
2- عدم تناسب شاخص های درآمد و درآمد هر مشتری در بخشهای مختلف زنجیره تامین خدمات در مقایسه با اپراتورهای مخابراتی منطقه.
3-1- اهمیت و ارزش تحقیق
امروزه با توجه به نگرشهای مختلفی که در خصوص کاربرد ارزیابی وجود دارد، این فرایند را میتوان در حوزه زنجیره تأمین نیز مورد استفاده قرار داد. عملکرد مناسب زنجیره تأمین نقش کلیدی در موفقیت یک سازمان و دستیابی پایدار به اهداف و به ویژه سودآوری آن دارد. در این راستا استقرار یک سیستم ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین در بهبود مستمر آن توصیه میگردد. بسیاری از محققان بر این عقیدهاند که بهبود مستمر در سازمان تنها با تکیه بر ارزیابی میباشد. ارزیابی به مثابه ابزاری است که شرکت برای خود فراهم میسازد تا بدان وسیله بداند: آیا زنجیره تأمین آنها بهبود (ارتقاء) یافته یا تنزل پیدا کرده است (شکاری، 1385، 9). محققان چند عنصر، مشخصه و ویژگی زنجیره تأمین را که به طور قابل توجهی احتمال رسیدن به اهداف عملکرد را افزایش میدهند، شناختهاند. بر همین اساس باید حداقل سه عنصر کیفیت، تحویل و هزینه را برای هر سیستم ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین در نظر گرفت (شکاری، 1385، 10). به منظور ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین و فرایندهای مرتبط با آن لازم است تا اطلاعات عملکرد به طور دقیق قابل دستیابی باشد. جمعآوری و تقسیم این اطلاعات در مراحل زنجیره تأمین یکی از مهمترین وظایفی است که در مدیریت زنجیره تأمین با آن مواجه هستیم. در هر حال پس از ایجاد و توسعه زنجیره تأمین، تصمیم گیری ها باید بر پایه اطلاعات عملکردی دقیق انجام شود و تقسیم بندی مورد نیاز اینگونه اطلاعات به وسیله اعضای کلیدی زنجیره تأمین صورت پذیرد(راجات[1]، 2007، 23). با توجه به اهمیت ارتباطات در جامعه اطلاعاتی امروز، اهمیت ارزیابی عملکرد زنجیره تامین آن نیز چندین برابر نیز شده است. ارتباطات مخابراتی در قرن حاضر، زیربنای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تلقی می شود. از همینرو است که امروزه میزان توسعه ملی هر کشور را با معیار توسعه ارتباطات مخابراتی درآن کشور ارزشیابی می کنند. در این راستا توجه به زنجیره تامین ارتباطات و ارزیابی آن در هر کشور حائز اهمیت است.
4-1- اهداف تحقیق
با در نظر گرفتن مسئله پژوهش، هدف اصلی از انجام این پژوهش بهبود عملکرد زنجیره تامین شرکت مخابرات ایران و یا به عبارت درک بهتر سیستم و کشف سیاستهایی است که به ارتقا بهرهوری سیستم کمک نماید. در راستای نیل به این هدف، اهداف فرعی پژوهش عبارتند از:
1- شناسایی متغیرها و پارامترهای داخلی و خارجی که بر درآمد هر مشتری زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات ایران تاثیرگذار هستند.
2- ارزیابی زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات ایران.
3- مدلسازی ریاضی سیستم شبیهسازی شده و تعیین هویت سیستم.
4- ارائه سیاستهای بهبود و بررسی تاثیر هر سیاست بر سیستم مورد مطالعه.
5-1- سوالات تحقیق
در راستای دستیابی به اهداف تحقیق سوالات زیر مطرح میشوند:
سوال اول: چه متغیرها و پارامترهایی در عملکرد زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات ایران نقش دارند؟
سوال دوم: مدل پویاییشناسی سیستم جهت ارزیابی عملکرد زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات ایران چگونه است؟
سوال سوم: مدل ریاضی سیستمهای پویا در زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات ایران چگونه است؟
6-1- قلمرو تحقیق
قلمرو این تحقیق در سه بخش قلمرو موضوعی، زمانی و مكانی قابل تبیین است. در ادامه هر یک از این سه بخش از نظر خواهد گذشت.
1-6-1- قلمرو موضوعی
در نگاهی كلی، این تحقیق به لحاظ قلمرو موضوعی در حوزه علم مدیریت كاربردی در فضای زنجیره تامین خدمات قرار میگیرد. در زنجیره تامین خدمات مورد مطالعه این پژوهش ارزیابی عملکرد زنجیره بر اساس چهار دسته شاخص مالی، زمان، ظرفیت و کیفیت انجام می شود.
2-6-1- قلمرو زمانی تحقیق
قلمرو زمانی تحقیق یک دوره 3 ساله از سال 1391 تا 1393 میباشد.
3-6-1- قلمرو مکانی تحقیق
قلمرو مكانی تحقیق با توجه به موضوع پژوهش، زنجیره تامین خدمات شركت مخابرات ایران است.
7-1- محدودیت های تحقیق
در انجام هر تحقیق مشكلات و موانعی وجود دارد. تحقیق حاضر نیز از این امر مستثنی نبوده و با مشكلات و محدودیت هایی مواجه بوده است.
مهمترین مشكل به جمعآوری داده باز میگردد. با توجه به وسعت و گستردگی زنجیره تأمین شركت مخابرات و عدم انسجام اطلاعاتی در كسب داده، به خصوص داده های مربوط به شبكه توزیع مثل تقاضا، مشكلات و محدودیتهایی ایجاد شده است. به عنوان مثال در فرایند شبیه سازی به علت ماهیت خاص پژوهش و عدم وجود داده از شاخص های کل زمان چرخه، کتنرل موجودی، انعطافپذیری و قابلیت اطمینان صزفنظر شده است. از جمله مشكلات دیگر این تحقیق میتوان به بحث حجم بالای داده ها، بزرگی مدل، محدودیتهای نرمافزاری و رایانهای و به دنبال آن زمانبری محاسبات اشاره نمود. همچنین عدم دسترسی به برخی نشریات و پایگاه های علمی مرتبط با پژوهش از محدودیتهای این پژوهش می باشند.
[1] – Rajat
ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است
متن کامل را می توانید دانلود نمائید
چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)
ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه
با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند
موجود است