“
الف- اعمال سیاستهای دولت در زمینه صادرات و واردات و عبور کالا
ب- تشخیص و وصول حقوق ورودی و سایر وجوه قابل وصول قانونی توسط گمرک ایران
پ- انجام تشریفات قانونی ترخیص و تحویل کالا به صاحب یا نماینده قانونی وی و بررسی اسناد ترخیص به منظور احراز صحت شرایط ترخیص و وصول کسر دریافتی یا استرداد اضافه دریافتی
ت- کنترل و نظارت بر امر عبور کالا از قلمرو کشور
ث- اجرای قوانین و مقررات مرتبط با بازارچههای مرزی، مرزنشینان و پیلهوران
ج- اعمال مقررات گمرکی درباره معافیتها و ممنوعیتها در بخشهای صادرات قطعی، صادرات موقت، واردات قطعی، واردات موقت، کران بری (کابوتاژ)، عبور داخلی کالا، انتقالی، معاملات پایاپای مرزی، فروشگاههای آزاد، بسته ها و پیکهای سیاسی و پست بینالملل
چ- اجرای قوانین و مقررات مربوط به تخلفات و قاچاق گمرکی، کالاهای متروکه و ضبطی
ح- پیشبینی و فراهم نمودن زیرساختهای مورد نیاز برای اجرا و استقرار سامانهها، رویهها و روشهای نوین همچون پنجره واحد در فعالیتهای گمرکی
بنادر تجاری کشور
به نادری تجاری کشور سهم عظیمی در تجارت کشور ایفا میکنند . همان گونه که گفته شد بنادر تجاری کشور بیش از ۸۰ درصد از ترانزیت کشور را بر عهده دارد. در این بخش به خلاصهای از معرفی بنادر فعال تجاری در ایران و نقش آن ها در حمل و نقل دریایی پرداخته شده است.
- بندر امام خمینی
بندر امام خمینی (ره) در اواسط نهمین دهه از آغاز فعالیتش، اکنون به عنوان یکی از مهمترین قطبهای حملونقل منطقهای به ایفای نقش میپردازد. این بندر در سال ۱۳۹۰ پس از تغییر رژیم حقوقی خود از یک بندر عادی به منطقه ویژه اقتصادی و الحاق اراضی مجاور، هم اکنون با بالغ بر ۱۱ هزار هکتار مساحت، بزرگترین منطقه ویژه اقتصادی کشور را تشکیل میدهد. بندر امام امروزه با انجام بیش از ۳۵% از کل تجارت دریایی کشور، نوید توسعهای پایدار را برای منطقه از طریق صنعت حملونقل میدهد. مساحت انبارهای این بندر در حدود ۲۶۲ هزار متر مربع میباشد. از قابلیتها و مزیتهای این بندر میتوان به خلاصه موارد زیر اشاره کرد:
-
- ارتباط با شبکه راه آهن سراسر کشور
-
- مجاورت با بزرگترین منطقه ویژه اقتصادی صنایع پتروشیمی بندر امام و مجتمعهای پتروشیمی رازی و بند امام خمینی
-
- واقع شدن در مسیر ترانزیت کالا از کشورهای آسیای جنوب شرقی و کشورهای عراق، ترکیه و آسیای میانه
- بهره گیری از پیشرفتهترین تجهیزات ویژه بندری، بهرهمندی از پایانه اختصاص غلات و توانایی پذیرش کشتیهای ۱۰۰ و ۱۵۰ هزار تنی
جدول ۲‑۷: مشخصات کلی و ظرفیت بندر امام خمینی
اسکله ظرفیت پذیرش کالا (میلیون تن) عمق آبخور (متر) تعداد (پست) کاربری طول (متر) ۲ غلات ۴۰۰ ۵/۴۰ ۵/۱۳-۱۱ ۵ کانتینر ۱۰۳۷ ۱۵ فله، مواد ساختمانی، پودر صنعتی ۴۲۷۱ ۱۳ عمومی ۱۶۹۱ ۱ نفتی ۱۸۵ ۱ روغن مایع ۴۰۰
- بندر بوشهر
بنـدر بوشهر از مهمترین بنادر جنوب کشور و در حاشیه خلیج فارس میباشد. عمق آب در لنگرگاه خارجى ۸/۱۰متر میباشد که از طریق کانال خارجى به طول ۹۲۰۰ متر به لنگرگاه داخلى و از لنگرگاه داخلى به وسیله کانال داخلى به طول ۳۹۰۰ متر به خور سلطانى و اسکله بندر بوشهر و از آنجا به خور پودر منتهى میگردد. عرض کف کانال بیرونی ۱۵۰ متر و کانال داخلی تا ۱۴۰ متر میباشد. مساحت کل این بندر در حدود ۹۷ هزار هکتار میباشد که در حدود ۵۲ هزار متر مربع از آن را انبارها تشکیل میدهد. بندر بوشهر خدمات جابهجایی کالا از قبیل مواد نفتی، فله خشک، کالای عمومی، کالای کانتینر و کالای سرد خانهای را ارائه میدهد. قابلیتها و مزیتهای این بندر به طور مختصر شامل: (سازمان بنادر و دریانوردی, ۱۳۹۰)
-
- کوتاهترین فاصله به مراکز تولید و مصرف استانهای فارس، اصفهان و کهگیلویه و بوی احمد و نزدیکی به کشورهای حوزه خلیج فارس
-
- برخورداری از ۱۵ درصد تخفیف در حقوق ورودی، هزینه باربری، انبار داری و عوارض بر شناورهای حامل کالاهای کابوتاژ
-
- امکان استفاده از سردخانه پنج هزار تنی برای نگهداری کالاهای یخچالی
- وجود صنایع کشتی سازی و صنایع فراساحل و امکان سرویس دهی به شناورها
جدول ۲‑۸: مشخصات کلی و ظرفیت بندر بوشهر
اسکله ظرفیت پذیرش کالا (میلیون تن) عمق آبخور (متر) تعداد (پست) کاربری طول (متر) ۱۵ عمومی، کانتینری، فله مایع و نفتی ۲۲۳۰ ۸ ۵/۱۰-۴
- بندر نوشهر
بندر نوشهر واقع در استان مازندران و سواحل دریای خزر میباشد. این بندر طی سالهای ۱۳۱۸-۱۳۰۹ توسط دو شرکت هلندی و بلژیکی احداث و در سال ۱۳۱۹ با ورود نخستین کشتی تجاری حامل قطعات و ماشینآلات کارخانه ذوب آهن کرج راه اندازی گردید. بندر نوشهر با مساحت ۲۲ هکتار در حال حاضر دارای ۱۰ پست اسکله تجاری و خدماتی میباشد که بطورمتوسط سالانه ۵۰۰ فروند کشتی در این بندر تردد میکنند. (سازمان بنادر و دریانوردی, ۱۳۹۰)
بندر نوشهر با آبخور ۵/۵ متر بیشترین آبخور را در بین بنادر شمالی کشور دارا است و با توجه به بازسازی و توسعه اسکلههای آن در آینده نزدیک به آبخور ۵/۶ متر دست خواهد یافت که این امر امکان ورود کشتیهایی با ظرفیت بالاتر را فراهم میکند. با تصویب مجلس شورای اسلامی از اردیبهشت ماه ۱۳۹۰ بندر نوشهر به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل و امکان بهرهمندی تجار و سرمایه گذاران بخش خصوصی از مزایا و تسهیلات ناشی از قانون مناطق ویژه اقتصادی فراهم گردید. از مزایا و قابلیتهای این بندر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
-
- ارزانترین راه مواصلاتی به آسیای میانه و قرار گرفتن در مسیر اصلی آزاد راه تهران – شمال
-
- دسترسی آسان به بازار مصرف ۳۰۰ میلیون نفری کشورهای CIS و اروپای شرقی
-
- نزدیکترین بندر تجاری کشور به پایتخت و مراکز عمده تجاری – صنعتی
- اسکله نفتی اختصاصی و اتصال آن به مخازن شهر چالوس و بهرهمندی از انبارها و تأسیسات اختصاصی صادرات و ترانزیت کالا
جدول ۲‑۹: مشخصات کلی و ظرفیت بندر نوشهر
اسکله ظرفیت پذیرش کالا (میلیون تن) عمق آبخور (متر) تعداد (پست) کاربری طول (متر) ۱۰ چندمنظوره ۱۴۳۵ ۹/۱ ۵/۶-۵/۵
“