موضوع و مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتها در چند سال اخیر با توجه به رشد سازمانهای غیردولتی، جنبشهای اعتراضی علیه قدرت شرکتها، افزایش آگاهی اجتماعی، توسعهی بازارهای سرمایه و شرکتهای سهامی عام و رسواییهای مالی و اخلاقی شرکتهای بزرگ تبدیل به نمونه مسلّط و غالب در فضای ادارهی شرکتها شده است. به این ترتیب از حدود 20 سال پیش، شاهد طرح مفهومی با عنوان «مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها[1]» هستیم که در چارچوب آن، بسیاری از اندیشمندان برجستهی حوزهی مدیریت و اقتصاد کوشیدهاند تا چارچوبهایی با هدف افزایش کارآمدی برنامههای اجتماعی و نوعدوستانهی شرکتها و نیز همراستا نمودن این برنامهها با استراتژیهای کلان شرکتها طراحی کنند. از طریق مسئولیت اجتماعی، شرکتها در کسب و کار تأکید مجدد بر اصول و ارزشها، در هر دو فرایندها و عملیات و در تعامل با سایر فعّالان اجتماعی دارند. مسئولیت اجتماعی شرکتها عموماً دارای طبیعت داوطلبانه و اختیاری میباشد و به فعالیتهایی که بیش از انطباق با قانون است اشاره میکند. مسئولیت اجتماعی و محیطی شرکت ممکن است انتظارات در حال تغییر جامعه را منعکس کند (بابالولا[2]، 2012).
بازار سرمایه به عنوان موتور محرکه اقتصاد بر محور اطلاعات قرار دارد. جریان درست اطلاعات در این بازار منجر به اتخاذ تصمیمات صحیح و منطقی از سوی مشارکتکنندگان می شود و درنهایت، توسعه اقتصادی و بهبود رفاه اجتماعی را به ارمغان میآورد. گزارشهای مالی از مهمترین منابع اطلاعاتی است که هدف آن فراهم کردن اطلاعات لازم برای تصمیم گیریهای اقتصادی میباشد و بخش اعظمی از نیاز اطلاعاتی بازار سرمایه را تأمین می کند.
لذا در این تحقیق به بررسی رابطه بین مسئولیت اجتماعی و کیفیت گزارشگری مالی شرکتها پرداخته می شود
پایان نامه ارشد حسابداری: ارزیابی رابطه بین مسئولیت اجتماعی و کیفیت گزارشگری مالی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران