نسخه های گوناگون درمان ذهنآگاهی
در دو دهه اخیرعلاوه بر ذهنآگاهی مبتنی بر شناخت درمانی، تعداد زیادی از مداخلات و درمانهای دیگر مبتنی بر ذهنآگاهی ظهور کرده اند)بائر،2006)، این مداخلات شامل تمرین توجه متمرکزاست که درآن فرد توجه خود را روی یک محرک خاص همچون تنفس، احساسهای بدنی و غیره در طول یک دوره زمانی خاص متمرکز می کند و برای این کار از تکنیکهای آرامبخش ذهنی و جسمی و فنون شناختی بهره میگیرند(کران،2009). که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد؛
روش کاهش اضطراب مبتنی بر ذهن آگاهی( کابات زین،2003،1990)؛ هدف این روش آموزش ذهن آگاهی به بیماران به منظور افزایش رویکردهای ذهنآگاهی برای مواجهه با موقعیت های استرسزا است. این روش در گروه هایی آموزش داده می شود که هدف یادگرفتن مهارت های مقابله با استرس و تنظیم هیجان است(بیشاپ،2002).
ذهنآگاهی مبتنی بر شناخت درمانی؛ یک مداخلهی گروهی است که مهارت های ذهنآگاهی را با تکنیکهای درمان شناختی ترکیب می کند تا فرد بر افکار خود متمرکز شود، البته بر خلاف درمان شناختی ، در این شیوه درمانی هدف تغییر محتوای فکر نیست (بایر،2006؛ هایز و همکاران،2006)، بلکه فرد یاد میگیردتا افکار و احساساتش را به شیوهای متفاوت ببیند(هایز وهمکاران،2006).
رفتار درمانی دیالکتیکی، به عنوان یک رفتاردرمانی چند بخشی توصیف شده است، چرا که تفکر دیالکتیکی را با آموزش یک سری از مهارت ها مانند مهارت های ذهنآگاهی ترکیب می کند(لینهان،1993). موفقیت این شیوه درمانی در درمان اختلال شخصیت مرزی، سوءمصرف مواد و اختلال خوردن به اثبات رسیده است(راندولف و همکاران،1999).
درمان پذیرش و تعهد ؛ در این روش درمانی عناصر رفتاری و ذهنآگاهی و تعهد باهم ترکیب می شود. هدف این شیوه درمانی بهبود بخشیدن انعطاف پذیری روانی از طریق آموزش تعهد وبودن درزمان حال است. در این شیوه از تکنیک های درمان شناختی رفتاری، گشتالت درمانی و درمان ذهنآگاهی استفاده می شود(هایز وهمکاران،2006).
ذهنآگاهی مبتنی بر پیشگیری از عود؛ ترکیبی است از تمرین ذهنآگاهی همراه با درمان پیشگیری از عود برای سوءمصرف کنندگان مواد(مورن،گریکو و وینر؛2002) که از تکنیکهای ذهنآگاهی مانند دیدن افکار به عنوان وقایع ذهنی زمان حال وپذیرش افکار استفاده می کند (هایز و همکاران،2006).
2-1-1-4-مکانیسم عمل ذهنآگاهی
فنون ذهنآگاهی در افزایش آرامبخشی عضلانی و کاهش نگرانی، استرس و اضطراب مؤثر میباشد(کابات زین، 2003). بهنظر میرسد مکانیسم اصلی ذهنآگاهی خودکنترلیتوجه باشد چرا که متمرکزکردن مکرر توجه روی یک محرک خنثی مثل تنفس، یک محیط توجهی مناسب بوجود میآورد (سمپل، ریدومیلر،2005). مطالعات محدودی روی اثربخشی مداخلات و تکنیکهای مبتنی بر ذهنآگاهی صورت گرفته است که از آن جمله میتوان به پژوهش های لیندن (1973) روی اثر بخش بودن ذهنآگاهی روی اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی، و مطالعه مرداک(1973؛ به نقل از سمپل و همکاران،2005)روی افزایش توجه و آرامش عضلانی و بررسی مفید بودن این تکنیکهای روی افزایش تنظیم توجه اشاره کرد.
شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی شامل مدیتیشنهای مختلف، یوگایکشیدگی، آموزشمقدماتی درباره افسردگی، تمرین مرور بدن و چند تمرین شناختدرمانی است که ارتباط بین خلق، افکار، احساس و حسهای بدنی را نشان میدهد تمام این تمرینها، به نوعی توجه به موقعیتهای بدنی و پیرامون را در« لحظهی حاضر»میسرمیسازد و پردازشهای خودکار افسردگیزا را کاهش میدهد. در این شیوه، منابع حسی مانندالگوهای معنایی است. تمرینهای بدنی، باعث تغییر شکل مدل طرحواره می شود)تیزدل و همکاران؛2000).
در ذهنآگاهی، فرد در هر لحظه از شیوه ذهنی آگاه می شود و مهارت های شناسایی شیوه های مفیدتر را فرا می گیرد. برای ذهن، دو شیوه اصلی در نظر گرفته می شود: یکی«بودن» و دیگری«انجام دادن». در ذهنآگاهی فرامیگیریم که ذهن را از یک شیوه به سوی شیوه دیگر حرکت دهیم(کابات زین به نقل از سگال و همکاران،2002). ذهنآگاهی مستلزم راهبردهای رفتاری، شناختی و فراشناختی ویژه برای متمرکز کردن فرایند توجه است که به نوبهی خود به جلوگیری از مارپیچ فروکاهندهی خلق منفی – فکر منفی – گرایش به پاسخهای نگران کننده و رشد دیدگاه جدید و پدیدآیی افکار و هیجانهای خوشایند منجر می شود (سگال و همکاران،2002).
1.Baer
1.Crane
- 2. Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR)
- 3. Dialectical Behavior Therapy
4.Linehan
- Acceptance and Commitment Therapy
1.Mindfulness Based Relapse Prevention(MBRP)
2.Morone,Greco&Weiner
- Sample, Reid & Miller
4.Linden
5.Murdock
6.Mentak gear
7.being
1.doing