2-1-1-ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی
امروزه، شیوع دیابت رو به رشد است و راههای گوناگونی برای کاهش عوارض ناشی از دیابت وجود دارد هرچند یافتن راهی که متناسب با نیازهای افراد باشد، دشوار است. در سالهای اخیر تحولات صورت گرفته در زمینه درمان اختلالات روان شناختی و کاهش چاقی موجب گردیده تا روشهای نوینی توسط روان شناسان بالینی مطرح و ارائه گردد (دوکتیس، مکی، تابان و ویلیام سون،2005؛ پاول و کالوین،2007). از جمله این موارد میتوان به شیوه درمانی کاهش استرس مبتنی بر ذهن گاهی که توسط کابات-زین(1990) مطرح شده، اشاره کرد. این شیوه، بعدها توسط افراد مختلفی تغییر کرد و برای اختلالات گوناگونی مورد استفاده قرار گرفت و از طریق پژوهشهای کنترل شده، اثربخشی آن تایید شد. از جمله این رویکردها، شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی است )سگال، ویلیامز و تیزدل ؛2002).
2-1-1-1-تعریف ذهنآگاهی
ذهنآگاهی شکلی از مراقبه است که ریشه در تعالیم و آئینهای مذهبی شرقی خصوصاً بودا دارد(اوست،2008) و به زبان ساده به معنای آگاه بودن از افکار، رفتار، هیجانات و احساسات است و شکل خاصی از توجه محسوب می شود که در آن دو عنصر اساسی: 1) حضور در زمان اکنون2) قضاوت نکردن در مورد رخدادها و کنشها و واکنشها نقش اصلی را به عهده دارند. بهعبارتی توانایی شناسایی دقیق هیجانهای خود و آگاهی از آنها به هنگام تولید و همچنین کنترل تمایلات خود در نحوه واکنش به اوضاع و افراد مختلف را ذهنآگاهی گویند. ذهنآگاهی ، حواس جمع بودن و بیداری صد درصد و آگاه بودن نسبت به همهی رخ دادهایی است که همین الان در اطراف ما و همینطور درون بدن ما در حال اتفاقافتادن هستند. به این شکل که هیچ گونه قضاوت و پیشداوری نسبت به درست و نادرست بودن اتفاقات نداریم. ذهن آگاهی کیفیتی از بیداری است که در آن ما از آگاه بودن خود آگاه می شویم. یعنی میفهمیم که داریم میفهمیم. وقتی داریم فکر میکنیم متوجه میشویم که در حال فکر کردن هستیم. به زبان ساده، هم موضوعی را که راجع به آن فکر می کنیم، میبینیم، هم متوجه پدیده تفکر هستیم و هم متوجه فکر کننده هستیم. هر چه انسان بیدارتر و هوشیارتر باشد و حواسش نسبت به اتفاقات جاری و اکنون زندگیاش جمع تر باشد ذهنآگاه تر است و پاسخهایش به تحریکات زندگی خردمندانهتر و مؤثرتر و آرامش و اطمینان قلبی او بیشتر است(برون،2007). کابات- زین نیز ذهنآگاهی را توجه کردن به شیوهای خاص، هدفمند، در زمان کنونی و بدون قضاوت و پیشداوری تعریف کرده است(به نقل از سگال و همکاران؛2002).
این سازهی شناختی را باید از خودآگاهی یا توجه معطوف به خود متمایز کرد. تشابه این سازهها در توجه فزون یافته به تجربههای ذهنی است، اما تفاوت اصلی در جنبه های شناختی آنهاست؛ بدین معنا که جلب توجه در خودآگاهی تحت تاثیر سوگیریهای تفکر خود محور بوده و با قضاوت راجع به خود همراه است اما ذهنآگاهی یک توجه بدون سوگیری و قضاوت پیرامون جنبه های خود است. ذهنآگاهی با بهزیستیذهنی و روانشناختی و سلامتروانی رابطه مثبت دارد، در حالی که خودآگاهی با میزان پایین بهزیستی روان شناختی مرتبط است(برون و کسر،2005؛ برون، ریان و کریسول،2007،؛ فالکنستروم،2010؛ کابات زین،2003،2005؛ شاپیرو،2006).
ذهنآگاهی به رشد سه کیفیت خودداری از قضاوت، آگاهی قصدمندانه و تمرکز بر لحظهی کنونی در توجه فرد نیاز دارد، که توجه متمرکز بر لحظهی حال، پردازش تمام جنبه های تجربهی بلاواسطه شامل فعالیت های شناختی، فیزیولوژیکی یا رفتاری را موجب می شود. بواسطهی تمرینها و تکنیکهای مبتنی بر ذهنآگاهی فرد نسبت به فعالیتهای روزانهی خود آگاهی پیدا می کند، به کارکرد اتوماتیک ذهن در دنیای گذشته و آینده آگاهی مییابد و از طریق آگاهی لحظه به لحظه از افکار، احساسات و حالتهای جسمانی بر آنها کنترل پیدا می کند و از ذهن روزمره و اتوماتیک متمرکز بر گذشته و آینده رها می شود(سگال و همکاران ، 2002 ؛ ریگ و ساندرسون،2004). درذهنآگاهی، فرد در هر لحظه از شیوه ذهنی خود آگاه می شود و پس از آگاهی روی دو شیوه ذهن، یکی انجامدادن و دیگری بودن ، یاد میگیرد ذهن را از یک شیوه به شیوه دیگر حرکت دهد که مستلزم آموزش راهبردهای رفتاری، شناختی و فراشناختی ویژه برای متمرکز کردن فرایند توجه است (سگال و همکاران، 2002).
1Mindfulnes Based Cognitive Therapy
2.Douketis,Macie,Thabane&Williamson
3.Powell&Calvin
4.Kabat-Zinn
5.Segal,Williams&Teasdale
6.Ost
1.Brown&Kasser
2.Ryan&Creswell
- Falkenstrom
- Shapiro
1.Segal
2.Rygh&Sanderson
3.Mental Gear