آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی
شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی شامل مدیتیشنهای مختلف، یوگای کشیدگی، آموزش مقدماتی درباره افسردگی، تمرین مرور بدن و چند تمرین شناختدرمانی است که ارتباط بین خلق، افکار، احساس و حسهای بدنی را نشان می دهد. تمام این تمرینها، به نوعی توجه به موقعیتهایبدنی و پیرامون را در«لحظهی حاضر»میسرمیسازد و پردازشهای خودکار افسردگیزا را کاهش میدهد. در این شیوه، منابع حسی مانند الگوهای معنایی است. تمرینهای بدنی، باعث تغییر شکل مدل طرحواره می شود(تیزدل و همکاران،2000). در پژوهش حاضر، آموزش گروهی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی ، برگرفته از راهنمای جلسات مداخلهی ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی(محمدخانی و خانی پور،1384)، متغیرمستقل در مقیاس اسمی و دارای دوسطح است:
سطح اول، حضور در جلسههای آموزش گروهی شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی به مدت 8 جلسهی یک ساعته است. این جلسهها بر اساس “راهنمای آموزش گروهی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی: ویژهی افراد مبتلا به دیابت اجرا می شود )بودن در گروه مداخله(.
سطح دوم، عدم حضور در جلسههای آموزش گروهی شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی است )بودن در گروه شاهد(.
1-5-3-مداخله ی گروهی افزایش انگیزه
درمان افزایش انگیزهروشی مراجع محورو رهنمودی بهمنظور تقویت و افزایش انگیزهی درونی برای تغییرات از طریق کشف، شناسایی و حل تردیدها و دوسوگرایی است. این درمان یک شیوه مشاورهای کوتاه مدت برای افزایش انگیزه جهت تغییر رفتارها بوسیلهی جستجو و حل مسائل درباره تغییر است(بریت،2008). در پژوهش حاضر، آموزش گروهی افزایش انگیزه، برگرفته از راهنمای جلسات مداخلهی گروهی افزایش انگیزه (بریت،2008)می باشد ، متغیر مستقل در مقیاس اسمی و دارای دوسطح است:
سطح اول، حضور در جلسه های آموزش گروهی افزایش انگیزه به مدت 4 جلسهی یکساعته است. این جلسهها بر اساس “راهنمای آموزش گروهی افزایش انگیزه: ویژه ی افراد مبتلا به دیابت” اجرا می شود )بودن در گروه مداخله(.
سطح دوم، عدم حضور در جلسههای آموزش گروهی افزایش انگیزه است )بودن در گروه شاهد(.
1-5-4-مداخلهی گروهی روانی اجتماعی
سابورین وهمکاران(2011) شکل کوتاهی از مداخلهی روانی اجتماعی گروهی را طراحی کردند ویژهی اصلاح رفتار، کمک به مدیریت و ثبات هیجانی در بیماران دیابتی نوع 2. هدف مداخلات روانی اجتماعی حمایت روانی بیماران است. در پژوهش حاضر، آموزش گروهی روانی اجتماعی ه برگرفته از راهنمای جلسات مداخلهی روانی اجتماعی گروهی سابورین و همکاران(2011)می باشد،
متغیر مستقل در مقیاس اسمی و دارای دوسطح است:
سطح اول، حضور در جلسههای آموزش گروهی روانی اجتماعی به مدت6 جلسهی یک ساعته است. این جلسهها بر اساس “راهنمای آموزش گروهی حمایت اجتماعی: ویژهی افراد مبتلا به دیابت” اجرا می شود )بودن در گروه مداخله(.
سطح دوم، عدم حضور در جلسه های آموزش گروهی حمایت اجتماعی است )بودن در گروه شاهد(.
1.Teasdale
Motivational enhancement therapy (MET) 1.
2.Britt
3.Brief psychosocial Group intervention